Sunday 3 December 2006

Helgen

Har lidit brist på internet en stund, därav den lite sena uppdateringen.

Fredagskvällen spenderades på Osteria Basilica, en särdeles utmärkt italiensk restaurang på vår gata. Åt mycket god kalvfylld ravioloni med rosmarinsås. Mums sade jag, särskilt som efterrätten blev lussebullar...

Gick ut med välfylld plånbok och höga förhoppningar på lördagsmorgon. (Nåväl, lunch...) Åkte till Harvey Nichols. Gillar det faktiskt inte så mycket. Så stort, och ändå kunde jag inte hitta något. Inte så värst mysiga expediter. Drog i stället till Harrods, och sminkavdelningen. Där blev jag betjänad av en ack så trevlig man som sålde på mig en hel massa smink. Eller snarare smink för en hel massa pengar. Laura Mercier, fastnade för det märket efter att jag fick en mascara därifrån av mamman i familjen. Gick därifrån med porslinshy och väldigt fint röda läppar. Kände mig het.

Så himla kul var faktiskt inte Knightsbridge. Framför allt insåg jag väl att min lön inte förslår så långt i vissa kretsar. Beslutade mig för att åka in till Oxford Street för lite hederlig High Street shopping. Men, oj. Jag är van vid hetsen i centrum, vill jag ändå påstå. Vad jag inte är van vid är hetsen i centrum en lönehelg strax innan jul när stora delar av gatorna är avstängda för trafik. Helt hysteriskt var det. På TopShop blev jag inte långvarig.

Drog istället till Carnaby Street. Klockan var vid det här laget närmare fyra, och jag hade bara ätit frukost. Vandrade runt lite planlöst, och hamnade sedan på ett uselt hak. Blä. Macka gjord på rostbröd, mozzarella med konsistens som hårdost... Sen ska vi inte gå in på inredningen. Måste varit hungeryror som fick mig att gå dit. Det var inte ens billigt, och jag fattade inte ett ord av vad personalen sade. Men å andra sidan så fattade de nog inte vad jag sade heller...

Gick i vart fall och köpte mig en snordyr tröja på Tommy Hilfiger på Regent Street. Gillar den mycket, och blev väl än mer övertygad när det visade sig att expediten var svensk och läste fashion science. Då lär hon ju ha rätt när hon säger att jag borde köpa. Nåväl, det är ju öppet köp. Min julklappsinhandling går minst sagt haltande, och kassan skulle lätt kunna komma att tryta. Särskilt som jag hittade en rackarns fin klänning på French Connection. Det kändes lite lustigt, gick runt klockan halv sju en lördagskväll och shoppade, och alla affärer var öppna!

En mycket bra sak upptäckte jag. Ville ju gärna ha en kappa från Miss Sixty, men köpte en från H&M som substitut. Återvände till affären igår, och den jag har nu var finare! Ibland blir man lycklig. Jag är väldigt nöjd med min nuvarande jacka, den håller i alla väder!

Dagen har varit lugn. Tog ett bad i mitt något grusiga (eller snarare fogmassiga eller cementiga) badkar, latade mig framför tvn ett slag, gick lite i området och spanade julklappar. En inhandlades. Har legat och läst en hel del. Köpte en bok på Oxfam Books i veckan, och jag gillar den skarpt!

Känns som att detta blev en riktig uppradning av allt jag gjort. Men må så vara. Nu vet ni i vart fall. Någon gång kring den tjugonde kommer jag hem. Plus minus ett par dagar. Har lite julstämning.

No comments: